Манджички XD

За баба ни Марта

След кратко съвещание тип "ш'пишем ли тема за баба ни Марта?" и равносметката от неотбелязаните празник на влюбените и Зарезáн, ето нещо без подготовка. Също като волето, липсата на подготовка изкарва обикновено в тъч, простено ми е Публикувано изображение

Публикувано изображение


Днес Баба Марта обикаля нашите земи, така както дядо ни Мраз цялата планета по Нова Година. В Уикито не пише, но този наш патент е някак популярен и в други страни Публикувано изображение
Всъщност, приема се, че тези обряди са български, но впоследствие се разпространяват и в съседките Македония, Сърбия, Румъния (където мартениците ги наричат "мърцишор"), в Гърция и... хмм... Ритуалното използването на червени или бяло-червени тъкани, ленти, конци, възли или пискюли е засвидетелствано на Балканите, Мала Азия, Египет и Близкия Изток от античносттаПубликувано изображение. Общото е, че закичването с мартенички носи късмет и здраве.


Връзването на изделия от вълнена или памучна прежда е традиция в части на Европа, Азия и Африка Публикувано изображение. Баба ни Марта е минала от там, но също като киселата бактерия (не говоря за Ицо Стоичков Публикувано изображение) си е натюрлих булгаристанска приумица. Тъй да се каже, почва намира само у нас, останалото ползва българска закваска Публикувано изображение


Традициите
.

В България  
Според преданието, млада овчарка подбрала овцете и козите нагоре към планината, без да се вслуша в думите на свекъра да си вземе ямурлуче в лъжливо слънчевото време. Баба Марта подочула как няма нищо да стори, защото и тя била жена, ядосала се на непокорството и, предизвикала мразовита виелица, и... младото момиче умряло от студ Публикувано изображение

Първи март е предвестник на свършващата зима и началото на стопанската година.
Мартеничките са били привилегия само на децата и жените (като в днешна Румъния, в Гърция се връзват само на деца), но от средата на миналият век, започват да ги носят всички. Традицията се спазва и от българите от Западните покрайнини, откъснати от Нйоският договор.
Мартеничката представлява вплетени бял и червен конец, най-често от вълна.
Модификациите на мартениците от плат са квадратчета в бяло и червено, съчетани по две; ивици, увити като змия; квадратчета, нанизани по четири, които образуват кубчета.
Цветовете имат строго определен смисъл: червено - кръв, живот; бяло - чистота, щастие.
Традицията е на първия ден от м. март най-старата жена в семейството да връзва на ръцете на децата пресукан бял и червен конец за здраве и против уроки.
Мартениците се носят до 9 март (църковния празник Свети 40 мъченици), или до 25 март (църковния празник Благовещение); или
до появата на първото цъфнало дърво или на първата прелетна птица, т.е. до настъпването на пролетта. След това се поставят под камък и по тях се гадае. Ако след един ден/месец под камъка има мравки, годината ще е плодородна и удачна (в някой области значи, че ще се плодят много агънца, а ако има червеи - кончета, а за бръмбър - теленца).
По намереното под камъка момите гадаят и ще се омъжат ли и какъв ще бъде женихът им. Затова някъде мартеницата се нарича "гадалушка".
Ако на този ден гърми, реколтата ще е богата, ако времето е слънчево и топло, лятото ще е дъждовно. През всичките съботни дни от месец март жените избягват да перат, за да не бие градушка през лятото.
Ако първият щъркел който видим лети, тогава годината ще е спорна.


На първи март стопаните внимават да не закачват черно котле на веригата в огнището, за да няма главня по житата и царевицата. Останало е и поверие, пшенични питки трябва да се опекат, да се намажат с мед и да се разнесат по домовете, за да се умилостивят болестите, та никога да не ги спохождат.
На огъня не слагат черни (опушени) съдове, за да няма главни по растенията. В Родопите се гадае по първите дни на месеца за времето през годината (или за отделни хора и семейства, на които се нарича отделен ден).
Рано сутринта на празника във всеки дом започва основно чистене ­ тупане на дрехи, измитане на къщата и двора, почистване на комина, замазване на дупките. Това чистене е свързано с магическото изгонване на бълхите, символизиращи злото. Сметта се изхвърля далеч от дома. Почистването често се смесва с паленето на огън (начало на пролетните огньове) в двора, който домашните прескачат с лице към изгрева на Слънцето изричайки заклинателни думи.
За здраве връзват мартеници на китките, на пръстите на ръцете и на вратлетата на децата; по плитките на момите; на кръста под пояса и на лактите под ръкава на ризата на ергени и на млади мъже. С мартеница окичват домашни животни и плодни дървета, защото се вярва, че тя носи плодовитост.
В някои краища (Родопите, но и за централна България мога да потвърдя) наричат седмицата, започваща от 1 март броените дни – по тях гадаят какво ще бъде времето през годината.

В някои краища на България с мартеници се окичват и домашните животни и плодните дръвчета. Понякога мартеницата се пуска в най-близката река „че да върви, както тече реката".


Публикувано изображениеПубликувано изображениеПубликувано изображение
Мартениците (задължително конците се усукват наляво) се връзват на дясната ръчичка на децата, по плитките на момите (на китката невестите носят мартениците отдясно, момите - отляво), на плодните дръвчета, на рогцата на домашните животни. В Родопската област (в средните Родопи се наричат "байници") мартениците са разноцветни - със син, зелен или розов цвят.
Свързването на двата конеца означава зараждане на нов живот. Един от най-характерните видове мартеница е мъжка и женска фигурка, съединени с усукани бял и червен конец и носещи старинните български имена Пижо и Пенда.
Мартеничката да свалиш чак когато видиш щъркел. После да я вържеш на дърво. Зелено. Плодно, за да: „върже късмета и даде плод". А защо ще правиш всичко това? Защото „Баба ни Марта" е пролетта? Тя може би е Късметът? Здравето? Успеха? Самият живот?
В това пътуване 1145 години назад*, ние се връщаме в езическите времена и монотеизмът. Същите празнуват Петльов ден, лазаруванетото, нестинарството, карнавалите, кукерските игри и много други, посветени на позабравени богове Публикувано изображение
* - 866 — официално приемане на християнството в България

Тогава срещнах и призивът: Да направим Баба Марта християнка, а не да се оставим тя да направи нас езичници. Като цяло днешната толерантност спрямо символи, следването на култове и магии, като носенето на здраве, плодородие и късмет с плетен амулет, противоречат на църквата. Традиционните мартеници може да включват и други елементи като сребърни парички (за благополучие), синя мъниста (против уроки), чесън, охлювени черупки (за здраве и сила), косми от конска грива и т.н. Заедно те правят амулет. Припомнят се думите на Гьобелс "Даже една лъжа повторена 500 пъти става истина", като дефиниция за пропаганда и нарушаване на каноните и Библията:
Цитат
Да нямаш други Богове освен Мен! (Изход 20:3)
Да не се намира сред тебе никой чародеец, астролог, гадател или магьосник, никой баяч, запитвач на зли духове, врач или запитвач на мъртвите; защото всеки, който върши тези дела, е омразен на Господа. (Второзаконие, глава 18, стихове 10-12)

Мартениците са обред, който се основава на вярата в магическата сила на цветовете, способни за предизвикат здраве и сили по силата на подобието. Суеверията са пропили ежедневието ни до такава степен, че вече не обръщаме внимание. Порното е наред.


В Румъния

Мартеницата е древен символ за възраждане на природата на прага на пролетта. Този древен обичай, според традицията, е свързан с момента на символичната смърт и символичното раждане на едно местно женско божество – Баба Докия.
Мартеницата е нишката на деня, изпредена от Баба Докия, докато пасяла овцете високо в планината. Тя е подобна на нишката на човешкия живот, изпредена при раждането от орисниците. Белият цвят символизира зимния студ, който си отива, а червеният – настъпващата лятна топлина.
В миналото била изработвана от майките, които добавяли към двуцветната връвчица, изплетена от вълна, по една монета от сребро или злато и я връзвали на ръчичката на детето на 1 март сутринта, преди изгрева. Вярвало се е, че по този начин, децата са защитени от зло и болести и ще бъдат здрави както среброто и с червени бузки като червения цвят на шнура.


В Кюрдистан
При кюрдите (населяващи днешните държави Турция, Ирак, Иран и Сирия) има почти същият празник. Пак се връзват шарени конци, но е на 15 март. Казва се Невруз, което на кюрдски е "пролет".
Това особено ме впечатли.



Коя е баба Марта?
Публикувано изображение

Конските кушии и слагането на мартениците поставят начало на пролетната обрядност, преплела се с християнската Пасха, наричана от българите Великден. Традицията за гадаене и пожелание за благополучие в началото на зимата е древноиндоевропейска, вкл. и общославянска. Така например при съвременните бретонци по първите 12 дни на януари се гадае за времето през цялата година. При памирските таджики, ритуал идентичен с коледуването съществува, но се празнува около началото на пролетта, съобразно иранския Невруз, началото на иранската Нова година, в деня на пролетното равноденствие. При тях в същото време се раздават и боядисаните яйца, един много древен езически индоевропейски обряд, който пък при келтите е свързан с почитане на заека, който е спътник на Богинятя-майка, символ на плодовитостта, оттам се използва понятието Великденски заек.


В Гърция

Гръцките етнолози свързват този обичай с много
древната езическа история на Балканския полуостров и най-вече със земеделските култове към плодородието, тъй като мартениците в Гърция са запазени само във високопланинските райони, далеч от големи градски и културни центрове. В древните мистерии в Елевзина, участващите в тях връзвали на дясната си ръка и на левия си крак вълнено преплетено конче. До ден днешен обичаят е останал едва запазен в по-изостаналите и рядко населени райони на страната като Епир, Македония, Южна Тракия и части от Тесалия.



В България
В народния фолклор Баба Марта се отъждествява с месец март - най-променливото време от годината. Според преданието тя е сестра на Голям Сечко и на Малък Сечко (Януари и Февруари) и винаги е люта, защото двамата й братя всяка година изпиват виното и не я оставят дори да го опита. Оттук идва и поверието, че Баба Марта трябва да се омилостиви, защото настроението й оказва силно влияние върху времето.
Какво ли ще стане, ако успее и да си сръбне винце Публикувано изображение

Най-възрастната жена трябва да почисти основно къщата преди изгрев слънце, да изнесе и простре навън червена тъкан - покривка, постелка, пояс или престилка. Смята се, че това ще зарадва Баба Марта, и ще предизвика благосклонността ѝ към къщата и обитателите. В Хасковско, бабата се облича изцяло в червени горни дрехи. Оттук идва и народната представа, че Баба Марта на първи март спохожда хората и посевите, облечена в червен сукман, забрадена с червена забрадка, обута в червени чорапи.





 Легенди и предания
Има няколко легенди за възникване на обичаят.

Историческите извори датират най-ранната поява на мартеницата в годините 580-630-та след Христа. Арабските писмени исторически източници разказват за това как българските ханове връзвали червени и бели конци на войските си за бойна сила, здраве и дълголетие.
От Азия (континентът, в който първоначално живеят българите) традицията се пренася в Европа с преселението на голяма група българи начело с Хан Аспарух. Традицията се спазва до днес и на териториите, които са били български - част от Румъния, Македония, Гърция, Сърбия и днешна Русия.
Публикувано изображение
Традиционната мартеница е била плетена от два основни цвята - червен и бял, като по време на изработването й бабата, която я правела я наричала за здраве, късмет и защита от злото. Именно това наричане (баене) било същността на мартеницата, то я превръщало в мощен магически талисман, кодиран за определената цел.
Корените на мартеницата са от магическите ритуали на прабългарите за пробуждане на пролетните природни сили.
Счита се, че мартеницата е символ на богинята Майка Пенда/Бенда (Бендида-Великата богиня на траките), а Пижо на родопски диалект е първа мъжка рожба или това е нейният син-Божествената рожба. Закичвайки се с техните символи е равнозначно с измолване на благословията им.

Великата Майка е преди всичко осъзнаване на двоичността като основа на света: двоичността като единство на противоположностите, пораждащо движението. Осмислянето на тази двоичност обаче като добро и зло е по-късно явление.
Запазени двойни женски фигурки от епохата на неолита:
Публикувано изображение Публикувано изображение
Като Движение Публикувано изображение, символи на Великата Майка са меандрите (от които произлиза математическият знак за безкрайност), пресуканият конец (мартеницата) като опростен меандър, а също така и свастиките.

?  
В Уикипедия пише, че мартеничките са изцяло български патент. Аргумен против са следните думи: Ако традицията бе наистина толкова древна и толкова българска ''мартеничките'' нямаше да се наричат на третия месец* от юлианския календар а щяха да са с някакъв тюрко-алтайски корен.
* - м. март, наричан от римляните Martius е кръстен на бога на войната - Марс.

Истината? Истината е някъде там.


Ритуали с мартеници
На първи март стопаните внимават да не закичат черно котле на веригата в огнището, за да няма главня по житата и царевицата. Останало е и поверието, че пшенични питки трябва да се опекат, да се намажат с мед и да се разнесат по домовете, за да се умилостивят болестите, та никога да не ги спохождат. В Разградско сутринта при изгрев слънце всяка домакиня мята червен плат на едно от плодните дървета в градината, за да разсмее Баба Марта. В Троянско на първи март преди изгрев слънце стопанките на всеки дом връзват червена вълна по ключалките на вратите, на овошките, на съдовете за млечни произведения, по рогата на добитъка и т. н. А в Хасковско бабата, която рано преди съмване връзва мартеници на децата от семейството, се облича изцяло в червенеещи се или червени горни дрехи. В този ден на много места се гонят змии и гущери, като се палят огньове, обикаля се двора с дрънкане на метални предмети и наричания.

На бабинден, в някои краища, бабата връзвала на децата мартенички от усукан червен конец, за да са здрави и да ги пази от зли очи. След като обиколяла децата, бабата се връщала в дома си, за да се приготви за гощавката. На този ден тя посрещала гости само жени, на които е помагала при раждане.

По време на жътва се търсели "брадясали" класове (с по няколко стръка на стеблото). Този стрък се наричал "цар на нивата". Вярвало се че носи плодородието на цялата нива и затова някъде го отнасяли тържествено в дома на стопанина. Другаде около "царя" се оставяли по няколко стръка, които се ожънвали последни и от тях сплитали т.нар. "брада на нивата". Обикновено я сплитала на плитка най-младата жетварка, която я връзвала с червен конец или мартеница (червен и бял конец).


Символиката на цветовете
Белият цвят първоначално символизира мъжкото начало, силата, а червеното - женското начало, здравето. Бялата вълна в мартеницата предвещавала дълъг живот, а червената - здраве и сила. Белият цвят първоначално символизира мъжкото начало, силата, светлата, соларна зона. По-късно под въздействието на християнската митология обозначава девствеността и непорочността — белият цвят е цветът на Христос.
Червеното е женското начало, здравето: то е знак на кръвта, на зачеването и раждането. Не случайно децата и жените се закичват с червена връв след изтощяващата зима. Трябва да си припомним и че първоначално женските сватбени носии са червени.


ilein78 :
А знаеш ли че Аспарух е заръчал червено-белият конец никога да не се разкъсва, защото тази окървавена нишка завинаги ще свързва българите.

вече го знам Публикувано изображение
ilein78 :
Публикувано изображение И това за престилката ,пояса и т.н сега ли чак го казваш...де да ходя да търся по това време..има ли някаква алтернатива....Публикувано изображение


Алтернативно облекло:

Публикувано изображение
 


Епилог
Не само улиците и площадите, но и Интернет е пълен с виртуални мартеници. Украсени с най-различни фигурки (и послания) – като се почне от зодиакалните знаци и се стигне до Бойко Борисов. В много от образците самата мартеница е по-малко важна от фигурката. Къде не са се настанили чалгата и кичът, та да искаме да ги няма по мартениците?
Публикувано изображение
Директорът на националния етнографски музей Светла Ракшиева пред БГНЕС:
- Когато научих колко много мартеници се внасят от Китай, се запитах как е възможно един толкова далечен и чужд народ, който няма такава традиция, да прави наши амулети и най-българските ни знаци, каквито са мартениците - каза Ракшиева.
Тя обяснява, че
едно от значенията на мартеницата е да бъде амулет, предпазващ от лоши очи и зли сили, и в същото време подтикващ към плодородие, здраве и късмет. Според традицията, която у нас датира от преди Христа, амулетът се прави от жива вълна, която може да бъде оцветена освен в червено, и в жълто, зелено и синьо. Нанизаните парички, понякога имитация на турските акчета, и сините мъниста не са кич – те са били включвани в мартениците – за плодородие и против уроки.
- Открих и
мартенички с надпис „Мразя те", както и мартенички-прашки. Наистина изобретателността на производителите е безкрайна, а пошлостта, до която могат да стигнат, няма граници - коментира Светла Ракшиева.


С две думи: езически идол, на свяко бабата, митологична персонификация на месец март с кофти настроение от асимилиран обред превърнал се в традицията за баба Докия... нещо такова.


Британският принц Чарлз редовно носи мартеница! Публикувано изображение
Публикувано изображение

Има спорове дали той е възприел обичая при едно от посещенията си в България след рухването на комунизма, или пък е закърмен с него заради гръцкото си потекло.
Веднъж принцът бе забелязан с мартеница в късното лято. На въпрос защо не я сваля, той отговорил, че още не е видял щъркел. Това показва, че той добре познава и поверията кога мартеницата трябва да бъде свалена.



Публикувано изображениеПубликувано изображение
С пожелание за червени бузки и бели кахъри,

ваш Пижо

ПП: Аз съм за Баба Марта с двете ръце!

Ползвани източници:
Публикувано изображение
pravoslavie.bg
forums.pravoslavie.bg
dovebulgaria.org
protobulgarians.com
pishtikov.vratza.com
balkanfolk.com
www.btv.bg
de-zorata.de/forum
journey.bg
forum.boinaslava.net
sibir.bg

www.24chasa.bg
kroraina.com
bg-mamma.com
magicaura.com
de-zorata.de/forum forum.boinaslava.net
margaritta.dir.bg
www.xn--80akjaqitq3b.net

нашето детство




7 коментара:

  1. Аз също много уважавам този ритуал и съм чела за него много.А и характерното свързване с поведението на жените не е за подценяване.Нека има различие

    ОтговорИзтриване
  2. От година и нещо подготвям тема за смисъла на живота. Причината да не я публикувам е... че е огромна. Обичам реда и разхвърляна няма да види свят. Та в нея разказвам за една случка по следмартенско време. Даже късен април. Един човек грижовно събираше мартениците завързани на плодните дръвчета до нас.
    Досещаш ли се защо [im]http://psuprq.blu.livefilestore.com/y1p2dHB0pNggPedvXZK4sn0YVt_V4CXJqHXzHmx0BCbcTrAdMyfpo4NTpdk9Eanis8fg8Zcj442FCYUYk6-RYX5lw/16%5B1%5D.gif[/im]

    ОтговорИзтриване
  3. БраВО за Темата! [im]http://laymark.com/i/m/m027.gif[/im]
    Откакто съм наострила уши за едни от най-новите теории за произхода на българите- а именно- земите на древна Персия, всеки отглас за информация от района идава като топъл хляб при мене и аз мислено подскачам от радост!
    Благодарна съм за двата абзаца за азиатските корени на традицията, както и за толерантното отношение на АвтораАвтора към подбора на информацията.
    Кисках се много:..ей, тъкмо се бях отнесла в блгопристоен национален унес и примлясвах гордо и доволно...и изненада! [im]http://laymark.com/i/m/m179.gif[/im] на необичайно на пръв поглед несъстоятелно място АвтораАвтора изплющя тишината с асоциациите си- умопомрачително сладко е да видиш как невинно се оправдава порното като неотменен придатък на съвременната субкултура. Човещинка- какво да се прави!
    Самата аз при снимката на гърлите с еротичното бельо се хванах да превъртам мислено няколко варианта на подобни "мртенски тоалетчета" от собствения ми мини гаредроб, ох, ужас! [im]http://laymark.com/i/m/m187.gif[/im]
    [im]http://laymark.com/i/m/m118.gif[im]

    ОтговорИзтриване
  4. Какво е това "АвтораАвтора" [im]http://www.laymark.com/i/m/m075.gif[/im] Давай vorfax или am-am, ако ще говориш за ядене и консумация независимо от контекста. От Памир са предците ни, според ДНК кода, който си носим като паспорт, но вътре има толкова смесени бракове и печати от посетени места, че по-лесно е да се открият общи белези с роднините ни амеби [im]http://www.laymark.com/i/m/m174.gif[/im] Те горките са изгубили еволюционната надпревара в усложняването и са останали прости, което е още едно от доказателствата за общ прародител с човека [im]http://www.laymark.com/i/m/m108.gif[/im]

    ОтговорИзтриване
  5. [im]http://laymark.com/i/m/m027.gif[/im]- знаех си аз!:"и са останали прости, което е още едно от доказателствата за общ прародител с човека "
    а за АвтораАвтора си имам асоциации- фонетични естествено!
    http://www.imdb.com/title/tt0083598/

    ОтговорИзтриване