Манджички XD

Орфей, покрай еволюцията на струната


Прохождане в музиката
Заобикалящият ни свят ни залива със звуци от древността. Някога те са носели чисто практична информация за нас и сме ги ползвали да примамват дивеча и прогонват хищниците. После... е разкрит техният потенциал Публикувано изображение
Стартира динамична еволюция продължаваща и до днес Публикувано изображение
От блъскането на дърво в дърво и камък в камък започва една омая и наслада съпътстваща ни до смъртта... и отвъд нея. Музиката.
Първите музиканти са били смятани за магьосници и хора, надарени със свръхспособности. Отнасяли се към тях с възхита и страхопочитание, защото влизали в досег с природата и духът въплатен във всяко дърво или животно (нар. по-късно тотем).

Пещерните рисунки и множеството останки описват добре първобитната културата, но не могат да отразят музиката. Нотният запис, под познатата ни форма с петолиние, е създаден едва през

Предполагаемата хронологията на създаваните инструменти е Древна Индия и Китай, Америка, Африка и накрая Европа.
Инструментите се делят на:
- духови, с първи представетили като раковини, кости, рогове и др.
- дрънкащите пластини, звънчето, свистящото дърво, кречеталото, стъргалото
- мембрани (опъната кожа и др.)
- струнни (музикалния лък, лирата, арфата.)



Гласните струни



Ларинксът е част от гърлото и представлява 5 сантиметра тръбичка в горната част на трахеята. Ларинксът е издутината, която можете да видите в предната част на шията и която наричаме още „адамова ябълка". При мъжете тя е по-лесно забележима, отколкото при жените.
Ларинксът:
- Позволява на въздуха, който дишаме да достигне до белите дробове
- Предпазва дихателната тръба при преглъщане
- Произвежда звуците при говор

Гласните струни представляват две мускулни ленти, разположени под формата на буквата „V" вътре в ларинкса. При преминаване на въздуха през тях, двете ленти вибрират заедно, което произвежда гласа. Диафрагмата контролира притока на въздух от белите дробове към тях. Носните кухини, гърлото и гръдният кош подпомагат звуковия резонанс.

Когато човек говори или пее, гласните струни са затворени. При издишване въздушната струя ги кара да трептят и да произвеждат звук.
Когато са отпуснати гласните струни произвеждат звук с ниска честота.
Когато са стегнати, гласните струни произвеждат звук с висока честота.

Публикувано изображение

Пред детството струните са по-дълги, но с времето истъняват и гласът става "по-дебел". Т.нар мутиране на гласа през пубертета е по-драстичната промяна в тази насока. При мъжете е цяла октава, докато при жените е по-незабележимо.


Музикални революции в ползването на струната
Но, нека акцентираме върху употребата на струната. Този принцип е залегнал в съвременното пиано и го поставя сред най-популярните инструменти в света.
Устната кухина и гласните струни
са първият инструмент създаващ музика (сигурно помните, от друга тема, че кравите пък са първите пари Публикувано изображение). Струната, като инструмент, е била логично продължение на този стремеж да се овладеят музикалните похвати и цвят на музиката.




Музикалния лък се прави от опъната върху дърво тетива от сдъвкано сухожилие на лос. Това е от най-древните инструменти, за които имаме сведения. Звукът се получава като струната (без да се докосва) трепти от свистящият край нея вдишван/издишван въздух. Самата уста действа като акустичен усилвател.

Свистящото дърво е сред най-разпрастранените инструменти. Дължината е около половин метър и представлява дървена пластина с прикрепена връв за единия край. Хваща се за свободния край на връвта и се въртят силно, като триенето на въздуха предизвиква бръмчащ звук. Употребявали се в церемонии, в които била табу жените да присъстват. Заради страховития звук, инструмента е наричан често и "горски дявол".
Тук е мястото на това що вълнува нашето магаре Публикувано изображение -
монохорда (или както би звучало по-ясно - еднокордата), инструмент с 1 струна Публикувано изображение




Макар лирата да остава за дълго древногръцки инструмент има сведения, че е била широко разпространена из цяла Европа още преди около 2800г. пр.н.е. Резонаротната кутия била често покривана с черупка на костенурка.

Лирата възпроизвежда звуци с подръпване на струни (опънати между резониращият корпус и греда). Първоначално лирата е била с 4 струни, символизирайки четирите начала, стихиите Земя, Въздух, Огън и Вода. В по-късни времена Питагор въвежда седемструнната (съответна на броя на планетите) лира с диатоничен строй.

Арфата се различава от лирата по това, че при първия инструмент струните минават под остър ъгъл от резонаторния корпус към шийката на арфата, докато при лирата са опънати перпендикулярно между резонатора и напречната греда на рамката. Съществуват три основни форми на арфата
С формата на лък – като най-древен и прост инструмент, възникнал пряко от музикалния лък и запазен и до днес в някои части на Африка и Азия.
С ъглова форма.
С форма на рамка – най-популярният вид с раменете позволяващи по-силно обтягане на струните. За да обхване всички тоналности, през вековете, до наши дни, са добавяне още струни, а също така и педали.


Легендата за Орфей

Кой е бил Орфей? Цар, жрец, герой, бог или просто певец... Всеки е чувал за него, но какво знаем всъщност за тази загадъчна личност?
Древните елини имали съобразителността първи да запишат наученото от траките, а и защо не в процеса да го представят като свое знание. Римляните пък преписвали от елините и от свитък на свитък нещо е останало и до днес. Така легендата за обожествения митичен тракийски владетел-певец е достигнала до нас благодарение на Овидий, който в своите Метаморфози, книга 10-та, ни разказва следното:

Орфей бил син на тракийския цар Еагър, който не можейки да си намери достойна другарка сред обикновените тракийки, си взел за жена музата на поезията Калиопа. Родил им се син – Орфей, който майка му научила от малък да свири и пее толкова добре, че когато бог Аполон го чул, решил да му подари вълшебна лира. Като засвирел Орфей на нея всичко живо и неживо около него заслушвало в захлас.

Пораснал Орфей и се залюбил с прекрасната девойка Евридика. За нещастие, в деня на сватбата им тя настъпила отровна змия и починала от ухапването. Обезверен и отчаян, Орфей се решил на безкрайно рискована стъпка – да слезе сам в "ада" (откъдето никой преди това не се бил връщал жив) и да измоли от страховития Хадес и жена му Персефона възлюбената си. Стигнал той до трона на подземния бог и омайвайки го с тъжната си песен, успял да го склони. Условието било да не я поглежда, докато не се изкачат на бял свят. Орфей не издаржал и се обърнал точно преди изхода да провери дали Евридика го следва или се е загубила в гъстата мъгла наоколо. Начаса Хермес я върнал в пъкала.
Три години след това Орфей не се докоснал до жена – толкова силна била мъката му по Евридика, че развил отвращение към другите жени. Вместо на обожателките си, започнал да обръща внимание на млади момчета като приканвал и другите мъже да го последват. Проповядването на тези му хомосексуално-педофилски отклонения смесени с пренебрежението му към тракийките, станали причина да бъде убит, а лирата му Зувс качил в небето:

Публикувано изображение
(Съзвездието Лира)

Предполага се, че Орфей е живял преди около 3500 г. От негово време е идеята за разделение на половете в отделни групи по време на ритуали (за богослужения и др. подобни), идеята за възкръсването в този свят, за дуалността на човека – смъртно тяло и безсмъртна душа, за любовта към ближния (в случая изразена чрез песента – който пее зло не мисли) и много други.

Съществува хипотеза, че Евангелието е изцяло базирано на Дионисиевите мистерии и по-специално на странстванията на Орфей. В подкрепа е и факта, че то е писано по заповед на император Константин Велики, тракиец от Ниш. Утвърдил своето разбиране на новата религия при Първия (325 г.) и Втория (381 г.) Вселенски събор, поправяйки историческите сведения за Христос Публикувано изображение
За достоверност на последното не мога да се изказвам, повече инфо има тук.
Плочка, чиято снимка може да се види в Каталога на Берлинския музей от 1909, изобразява Орфей разпънат на кръст като Исус и има надпис "Орфеос Баккикос" (Бакхус е др. име на бог Дионис).

В гръцката легенда Орфей е главният представител на изкуството на песента и лирата. Според нея (ама май са объркали посоката) тракийските съседи са я взаимствали под формата на Орфически мистерии.

Името Орфей е вече популярно по времето на Ibycus (530 г. пр.н.е.) и Pindar (522-422 г. пр.н.е.)
Публикувано изображение, говорейки за него като за "бащата на песните".
От 6-ти в. пр.н.е. синът на тракийският цар Еагър е разглеждан като един от главните поети и музиканти, изобретател на лирата с която бил способен да омае дори дивите зверове, дърветата и скалите, да промени течението на реките...
В религиозно отношение той е гадател практикуващ магически изкуства, особено астрология и се счита за основоположник на много култове, примерно към Аполон и Дионис, създател на мистични обреди, Орфеизъм и т.н.
В етимологията името му се тълкува като производно на архаичният глагол orphao (to be deprived, to long for).

И опряхме до музиката. Орфей се научил на музика от Линус или от Аполон, който междувпрочем му бил и любовник и му подарил своята лира направена от бог Хермес, от корубата на костенурка. За материал на най-древните лири се считат още и рогата, но останки не са открити, а и не биха могли, заради хилядолетната отдалеченост. Публикувано изображение




Орфеевата лира


Любопитна галерия с Орфей има тук.
Ретардично:


Публикувано изображение
(Нимфи намират главата на Орфей, 1905 г., художник John William Waterhouse)

Публикувано изображение
(1900 г., художник John William Waterhouse)

Публикувано изображение
(Откриване главата на Орфей, Франция, 1878)

Публикувано изображение
(Орфей, художник Gustave Moreau)


Публикувано изображение
(Орфей очарова животните, Giuseppe Cades, 1780 г.)
Историята, която монетата носи със себе си от времената на императорите Антонин Пий и Гета, когато е изсечена, е впечатляваща. Този античен къс от историята е в подкрепа на хипотезата, че Орфей е от български, а не гръцки произход. Но монетите на Пий и Гета, на гърба Орфей е обкръжен от слушащите музиката му животни, докато при монетите на Каракала музикантът е седнал върху скала, символизираща Родопите. Парата е сечена във Филипопол (днешен Пловдив) - третият по големина град в България, което е в подкрепа, че през римската епоха Орфей е бил едно от божествата на града и околните центрове в Източните Родопи.

Публикувано изображение
(бронзова монета с Орфей, обкръжен от слушащите музиката му животни, II-III век)


Интересна е и статуетката открита край тракийското светилище близо до с. Татул (България):

Публикувано изображение
(статуетка изобразяваща Орфей с арфа, I - II век)

Върху римска мозайка от ІІІ век пр.н.е., от Палермо свири седнал, а наоколо животните го слушат:

Публикувано изображение
(Калидонският саркофаг на Орфей, втората ¼ на III в. пр.н.е.)

Запазени са много малко древни изображения на Орфей.
Сред най-старите, известни на науката, е червенофигурен гръцки кратер (съд за разреждане на вино), който е в Държавния музей в Германия. Изобразен е гол да свири на лира и пее, отметнал глава. Седи върху камък, а около него прави го слушат траки.

Публикувано изображение
(Херакъл и Орфей, сред аргонавтите, в търсене на Златното руно, 450 г. пр.н.е.)
Според гръцкият мит походът на аргонавтите не би се увенчал с успех, ако Орфей не е участвал за да омае сирените, които инак биха ги погубили.
Друга червена фигура от същото време изобразяваща Орфей с лира, в периода след 460 г. пр.н.е.:


Публикувано изображение


Смъртта на Орфей (Лувъра), 470 г. пр.н.е.:


Публикувано изображение
Публикувано изображение
Туй то.
Ще редактирам, то е ясно Публикувано изображение
Т.к. темата много натежа, за струнните инструменти ще има нова Публикувано изображение



Ползвани източници:
http://www.epochtimes-bg.com/2005/2005-09-10_2.htm
http://www.kardjalipress.com/0705/tatul1.htm
http://www.mlahanas.de/Greeks/Mythology/OrpheusAnimalsPerugia.html
http://www.mlahanas.de/Greeks/Mythology/Orpheus.html
http://www.ut.ee/artmuseum/fotod/voro_eng.pdf
http://www.biobran-bg.com/bg/usefull-information/70-rak-na-laringsa-i-lechenie.html
http://zvykut.hit.bg/4.human_voice/human_voice.html
http://www.forumbulgare.ca/pages/march2006/society07.shtml
http://bgsahajayoga.wordpress.com/2009/09/11/ko%D0%B9-%D0%B5-%D0%BD%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0%D0%BB-%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0/
http://www.big.com.au/fallen/rite.html
http://www.mlahanas.de/Greeks/Mythology/OrpheusGallery.html
Leandro Da Ponte Bassano Orpheus Charming the Animals



Из коментари:
Моята роля я разбирам като провокатор на интерес и размисли, а не в тяхното задоволяване Публикувано изображение

Публикувано изображение


Trichocephalus :
Аааааа - в задоволяването на потребностите е ключът, а не в предизвикването им.

Абе, публиката трябва да се държи гладна, ти не ги разбираш тея неща Публикувано изображение

Инфа: „Забравена прастара дума,
почитана от славните предци;
е „Евридика” – Евридика не е
едничко име на жена,о , не,
то значи изначална светлина
възторжена любов и свобода –
едно едничко слънце – него никой
и никога в тъма не ще удави.”

Това е частичка от Орфеевите химни...

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Вмъкване на картинка - [im]нейния адрес[/im]

:01   :02   :03   :04   :05   :06   :07   :08   :09   :10   :11   :12   :13   :14   :15   :16   :17   :18   :19   :20   :21   :22   :23   :24   :25   :26   :27   :28   :29   :30